Et elbil batteri er en afgørende komponent i det elektriske køretøj. Den lagrer den elektriske energi, der driver motoren og andet tilbehør.
Batteriet består af celler, der lagrer energien, forbundet med hinanden i en serie for at skabe den nødvendige spænding.
Cellerne er normalt lithium-ion-batterier, svarende til dem, der bruges i bærbare computere og mobiltelefoner.
Elbil batteri kapacitet
Kapaciteten af et EV-batteri måles i kilowatt-timer (kWh).
Den gennemsnitlige elbil har en batterikapacitet på omkring 50 kWh, selvom nogle har så meget som 100 kWh. Tesla Model S har det største batteri til rådighed med en kapacitet på 100 kWh.
Kapaciteten viser noget om hvor langt en elbils rækkevidde er, i nedenstående tabel, kan du se nogle af de mest populære elbil modeller og information om deres rækkevidde og kapacitet.
Elbil batteri levetid – Hvor længe holder et batteri til en elbil?
Den gennemsnitlige batterilevetid for elbiler er omkring otte år eller 160.000 km, i følge forskningsresultater, alt efter hvad der kommer først. Dette tal vil dog variere afhængigt af bilens mærke og model, samt hvordan du kører og vedligeholder den.
Indtil videre er der dog ikke noget bevis for at batteriet ikke fungere efter 8 år. Da mange af de nyere elbiler først er kommet indenfor de seneste par år, er der kun meget få eksempler på at batterierne ikke skulle virke efter 8 år.
Det der dog forventes, er at bilens batterieffektivitet vil være cirka 80-90% efter de 8 år.
Her er et par ting, der kan påvirke din elbils batterilevetid:
Hvordan du kan forlænge batteriets levetid
Du kan dog undgå problemet, ved kun at lynlade din bil op til 80%. De fleste biler er udstyret med en automatisk opladnings begrænser, som gør at den lader langsommere efter 80%.
Hvis du vil forlænge batteriets levetid, skal du undgå at overoplade den, hvis du ikke har tænkt dig at bruge den dagen efter.
Følg altid bilmærkets anbefaling og sæt en opladningsgrænse for en sikkerhedsskyld.
Du kan bruge begrænsningsfunktionen, som findes i de fleste nyere elbiler, for at undgå overopladning.
Derfor er det mest optimale hvis du har en garage med en stabil temperatur, som du kan stille bilen i. Især om vinteren og sommeren kan det være vigtigt at holde steder som beskytter bilen for vejrforholdene.
Fremtidens elbil batteri og udvikling
Kapløbet er i gang med at udvikle den næste generation af batterier til elbiler, hvor virksomheder fra Tesla til Toyota investerer milliarder i forskning og udvikling.
Lithium-ion-batterier er i øjeblikket industristandarden, men de har flere ulemper. De er dyre, har en begrænset rækkevidde og tager lang tid at lade op.
Forskere arbejder på flere nye batteriteknologier, der kan løse disse problemer. Disse omfatter solid-state-batterier, lithium-luft-batterier og natrium-ion-batterier.
Solid-state batterier er en af de mest lovende nye teknologier. De har en højere energitæthed end lithium-ion-batterier, hvilket betyder, at de kan lagre mere energi på et mindre rum. De er også mindre tilbøjelige til at gå i brand end lithium-ion-batterier.
Natrium-ion-batterier er en anden lovende teknologi. De er billigere end lithium-ion-batterier og kan fremstilles ved hjælp af eksisterende produktionsinfrastruktur. Natrium-ion-batterier har også en længere levetid end lithium-ion-batterier.
Produktion af batterier til elbil
Der er mange forskellige typer batterier, der bruges i elektriske køretøjer, og den mest almindelige type er lithium-ion-batteriet. Lithium-ion-batterier foretrækkes, fordi de har en høj energitæthed, hvilket betyder, at de kan lagre meget energi på et lille rum. De er også lette og har en lang levetid.
Fremstillingen af batterier til elbiler er en proces, der involverer brug af mange forskellige kemikalier og materialer. Den mest almindelige type batteri, der bruges i elbiler, er lithium-ion-batteriet.
Produktionen af disse batterier begynder med udvinding af lithium, som derefter raffineres og omdannes til lithiumkarbonat. Denne proces finder sted i Kina, Australien og Chile.
Lithiumcarbonatet sendes derefter til batteriproducenter i Sydkorea, Japan og Kina. Batteriproducenterne blander lithiumkarbonatet med andre kemikalier for at skabe de positive og negative elektroder på batteriet.
Når elektroderne er skabt, anbringes de i en beholder fyldt med en elektrolytopløsning. Denne beholder forsegles derefter og placeres i en maskine, der oplader og aflader batteriet for at teste dets ydeevne.
Udskiftning af batteri og nye batterier til elbil
Det kan være nødvendigt med en udskiftning af batteriet, i din elbil. Det er dog meget sjældent og primært kun ved fejl i selve batteriet. Derfor bør du ikke overveje at skifte batteriet, medmindre det er meget nødvendigt. Du kan teste dit batteris ydeevne, for at se om det er nødvendigt.
Med det i tankerne er her et par ting at overveje, når det kommer til at udskifte batterier i elbiler.